تفسیر ابیات رپ،قسمت دوم

tafsir-part 2

با سلام خدمت کاربران عزیز موزتکست ، با تاخیری زیاد قسمت دوم “تفسیر ابیات رپی” را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم از آن لذت برده و برای حمایت از ما آن را با ذکر کپی رایت به اشتراک بگذارید ، در ضمن فلسفه ی استفاده از لحن کوچه بازاری در تفسیر ها رو هم در قسمت های قبل بیان کردیم.
این دفعه تصمیم گرفتم بیشتر ابیات از بهرام باشه و از آلبوم اشتباه خوب که چند بعدیه! همچنین دوستی در کامنت ها درخواست کرده بود چند بیت از آهنگ دو به شک شایع رو تفسیر کنیم و ما هم تفسیر می کنیم و بیتی که براتون در سری قبل از صادق گذاشته بودم و تفسیرش رو از شما دوستان عزیز خواستار شدم،در کامنت ها دوستان همکاری کردند و جوابش رو کامل کردند و من هم از همکاریشون بسیار سپاسگزارم پس اول تفسیر کامل مصرع صادق رو میگم. امیدوارم خوشتون بیاد.

142574867110468609naadelanecover

  •  دلگیر از این مردابم أ وقتی که تووش قاصدک دیدم (صادق-رستاخیز)
    در نگاه اول شاید کلمه ها بی ربط و بدون معنی به نظر برسه اما وقتی دقیق تر میشیم میفهمیم که قاصدک نماد آرزو و مرداب نماد جایی است که آرزوها تو اون میمیرن مثل اینکه وقتی بچه بودیم قاصدکی که پیدا میکردیم اون رو فوت میکردیم و در کنارش آرزویی میکردیم همچنین در این بیت مرداب به دنیا تشبیه شده است پس صادق میخواد بگه که از این دنیا دلگیرم از وقتی که آرزوهام توش مردن.

 

bahram nouraei eshtebahe khoob album1

  •  از اون دنیا به این دنیا از اینجا به یه دنیای گه تر فقط سلولم میشه بزرگ تر (بهرام-سوز)
    میشه به دو طریقه تفسیرش کرد:1.بهرام داخل رحم قرار داره و وقتی میاد توی دنیای جدید فقط سلول های بدنش بزرگ تر میشه و دنیاش کثیف تر و سخت تر میشه یا اینکه محیط یا سلولی که توش زندانی بوده بزرگ تر میشه 2.دنیاهای بهرام در واقع فصل های زندگیش باشن که منظورش از فصل زندگی (نوجوانی و جوانی و میانسالی و …) این ها باشه که هر کدوم از دنیای (فصل) قبلی بدتره.

 

bahram nouraei eshtebahe khoob album1

  •  میپرم (بهرام-برش)
    تا حالا دیدید که یک کلمه تفسیر بخواد؟در آلبوم بهرام میبینید چون در کاور آلبوم میشه عکس یک پرنده رو دید که زخمیه و قطعاً نمیتونه پرواز کنه پس پریدن کنایه از آزادییه اون پرندس و بهرام خودش رو به اون پرنده تشبیه میکنه که در واقع نمیتونه و نباید هم بپره و با یه جور مردن (تغییری عظیم که به مرگ تشبیه میشه) از دست شیطان راحت میشه ، روح بهرام مثل اون پرنده آزاد میشه و جسمش که توش شیطان بوده در حال سقوطه و در اصل بهرام آزاد شده اینم بگم که میشه جور دیگه هم گفت مثلا اگر تو عکسایی که خود بهرام تو پیج اینستاش گذاشته دقت کنید میبینید طرز رشد یه پرنده رو نشون میده و جالب اینجاست که تموم اینکار هارو از طریق مرور خاطرات و زندگی میکنه و از این خاطرات خلاص میشه،خوب حالا من یه سوالی از شما میپرسم که چرا بهرام در آهنگ برش خودکشی میکنه اما در واقعیت خودکشی نکرده و خواسته اینجوری منظورشو برسونه؟جوابش اینه که این یه خودکشی ذهنیه و در تصور خودشه و بهرام در ذهنش و افکارش یک خودکشی ذهنی میکنه تا به آرامش برسه ، درواقع خودکشی مسیریه که بهرام انتخاب کرده ، مسیری که بیشتر به خودکشی شبیهه ، ولی ضروری ، و گواهش اینه که که توو ترک بعدی آلبوم فضای آهنگ و رپ کردن بهرام کاملا از ترک های قبلی متفاوت میشه.

 

fadaei-jenayi

  •  زندگی با شرف که ساده ( کساده) نون میشه (فدایی – جنایی)
     از نظر من یکی از برتری های رپ کردن نسبت به دکلمه کردن و … ، همین ایهام تلفظیه که جدیداً تووی رپ پارسی زیاد میبینیم ، یکی از مثال ها همین قسمت هست ، اگه شعر رو با که ساده نون نمیشه در نظر بگیریم مصرعمون به این معنیه که اگه بخوای با شرف زندگی کنی نمیتونی خودتو سیر کنی ، اگه کِساده برداشت کنیم هم که به معنای اینه که افرادی که با شرف زندگی میکنن خیلی کم هستن. به شخصه از این قسمت واقعا لذت بردم

bahram nouraei eshtebahe khoob album1

  •  (بهرام-جنگ)
    درسته که این ترک یه ترک خالیه ولی من باید یه سری توضیحاتی در موردش بدم.در کاور آلبوم عکس یک چشم رو میبینیم که در مثلثی قرار داره که برعکس هستش و دلیل وجودش رو نمیدونم اما از یک چیز مطمئنم که بهرام از این کارش قصدی داره که تو عقل ما نمیگنجه و اینم مطمئنم که بهرام فراماسون و ایلومینات نیست.حالا در تیزر خود آلبوم فیلم یک چشم رو میبینیم که با خوندن بهرام میترسه و همش به این ور و اون ور نگاه میکنه و اگر در مثلث فراماسون ها نگاه کنیم میبینیم که چشم که نماد شیطانه در بالای هرم قرار داره و بهرام در کاور آلبوم میاد چشم راست رو در پایین مثلث قرار میده و مثلث رو بر عکس میکنه و در این ترک میاد نوای همون تیزر رو استفاده میکنه و با رپ کردنش هشدار یه جنگ رو به شیطان میده.جالبه نه؟!! پس اشتباهخوب یه عمر تفسیره که نصفشو نمیتونیم بفهمیم.

Kaghaz-Record-EP

 

  •  حرفام نقده نسیه نی ،تو گوش خریدار و بیار،من مسیرو قیر،تنها باش چون واست مفیده مثه من یکی که سایش سفیده (حصین-تنهایی)
    حرفام نقده و نسیه نمیدم و تو باید گوش خریدار رو بیاری تا من حرفام رو به تو بزنم و مسیر رو با قیر برات صاف و هموار کنم و سعی کن تو این مسیر تنها باشی مثه من که حتی سایه هم ندارم و به سایه خودمم اعتماد نمیکنم.

 

shayea-asoon-tarin-rah-4

  •  یه دلگرمی تووم لایِ رفیقامه ، و الا ایران به پول جایزه میداد ، حتی چشای تو به پول جایزه میداد ، من با خودم کشیدم جلو آینه سیگار ، باز هی جلو آینه سیگار (شایع-دو به شک)
    میگه دل گرمیش به رفیقاشه (حصین) که یه ذره بهش جون میدن و اون امیدوار میکنن ولی به خدا که ایران و حتی چشای شما به چیزای رنگ و لعابدار که با پول باشن یا به نفعتون باشن امتیاز میدین و قبول میکنین و با فهمیدن این ،خودش و میبینه که چه طور داره همینطور از خودش میزنه برای رپ ،و سیگار میکشه تا آروم شه و مدام خودش رو راهنمایی میکنه تا ذهنشو رشد بده و جسمشو فدا کنه ولی باز جلو آینه یه سیگار هس که دودش تصویر آینه رو کدر و مات میکنه و باعث میشه اون چیزی که بخواد نشه، میشه به بیت «به چشم بصیرت به خود در نگر       تو را تا در آیینه زنگار نیست» از پروین اعتصامی هم اشاره کرد.

 

bahram nouraei eshtebahe khoob album1

  •  زندگی تو شهر گُخ منو مایید،انداختنم زندان که بکشنم پایین ، همه میگفتن باید ساخت ، آره باید ساخت ، از منو زندگیم فیلم ، اینا رو گفتم که بدونی ، تو رستمی تووی شاهنامه خالی (بهرام-نگاه)
    زندگی کردن تو شهر مخ منو …ایید و اشاره داره به دورانی که تو زندان بوده و میخواد بگه من عقب نکشیدم و انقدر تلاش کردم خواستن از زندگیم فیلم بسازن و اینا رو میگم که بدونی تو هم یه انسان قوی هستی که میتونی خودت داستان و سرنوشتت رو بسازی و پیروز باشی.

Hichkas-Tof

 

  • صبح شده ! کارد و پنیر رو میزه ، تو جیب نی ، میگی کره کو ، همه میشنون ، همه میشنون ، لقمت هم بگیر ، نه بربری نی ، بربری نی از کوره در بره ، همه می بینن (هیچکس-تف)
    یه بیت پُر از ایهام ، کارد:کارد میوه خوری ، کارد جیبی | پنیر :پنیر خوراکی ،کوکائین | کره : کره خوراکی ، بعد از مصرف حش یش یا گل چون انرژی زیادی از دست میره و چربی های کبد سوخته میشه فرد مصرف کننده گرسنه میشه که واسه رفع این گرسنگی مواد غذایی چرب رو ترجیح میدن که اصطلاحاً بهش میگن کره خوری | بربری: نان بربری،نیرویی در بازی کلش آو کلنز به نام بربر | از کوره در اومدن بربر: یکی نون تازه از کوره در اومده ،دوم اینکه بین کلش بازها به ساختن نیرو پختن میگن ، مثلا میگن 10 تا بربر گذاشتم بپزن حالا این بیت با توجه به اینها معانی مختلفی داره.

Ashegham-Hichkas

  • عاشقه وقتیم که تو راه رسیدن به هدف ، بکنم پاهامو قلم ، چه انتظاری میره ازم ؟ برم عقب؟! نه برعکس ، مخصوصا با اینی که هست تو دست دارم سر جمع سه تا قلم ، بگو عجب! ریاضی که هستی بلد؟ (هیچکس-عاشقم)
    این شعر هم مثه دفعه قبلی معنیشو نمیگیم تا شما تو کامنتا بگید.ولی سوال اصلی اینه چرا هچکس میگه سه تا قلم؟

#فدایی دارید …

آخرین نقدها

  • سینا پارسیان در مسیر بزرگان

    چند ماه پیش بود که پیامی از یکی از کاربران سایت ، که گفته بود :«لطفا کارهای سینا پارسیان را در سایت و کانال قرار دهید.» دریافت کردم. با خودم گفتم که خدا میداند این یکی با لابی کدام آهنگساز و نوازنده یا کدام خواننده معروف شده ، چون...
  • نقد و بررسی آهنگ سیل مهراد هیدن و شایع

    تقریباً در تمام صنعت های سمعی و بصری هر گاه برای یک محصول اعم از بازی ، فیلم ، موزیک و … بیش از حد تبلیغ شد، حتی اگر با یک محصول متوسط یا خوب روبرو بودیم ، به دلیل بالا رفتن توقعات مخاطبین ، ضعیف پنداشته شد و...
  • نقد و بررسی آهنگ دیدگاه حصین

      در این قسمت با نقد و بررسی آهنگ دیدگاه حصین در خدمت شما عزیزان هستیم .قبل از انتشار ترک “دیدگاه“ آخرین حضور حصین در یک قطعه بدونِ همخوان به شهریور 97 و آهنگ “چپه“ باز میگردد. در این مدت تمام ترک های منتشر شده از وی به همراه...
  • نقد و بررسی آهنگ گوشت بهرام

    گوشت آخرین ترک منتشر شده از بهرام نورایی بود. رپری که طرفدارانش کم کم داشتند به سکوتش عادت می کردند ولی انتشار این ترک در تشکل تازه تاسیسِ پیله احتمالاً نویدِ مرتکب شدن دوباره ی این آرتیست به اشتباهات خوب جدیدی را میدهد. دور شدن بهرام از فضای آلبوم...

دیدگاه شما

پاسخی بنویسید برای :
  • amir muhammad دوشنبه , 18 مرداد 1395 پاسخ
    0

    دوست عزیز تفسیر اشعار آلبوم اشتباهخوب اشتباهترین کاریه که میشه انجام داد. اشتباه خوب یک منظومس که به شما سرنخ رو میده و شما در مسیرراههای مختلف رو انتخاب میکنید(از اشعار معانی مختلفی برداشت میکنید).مثل بازی جی تی ای شما در بعضی مراحل خودتون انتخاب میکنید که حالا چطوری این مرحله رو رد کنید.

    • Admin دوشنبه , 18 مرداد 1395 پاسخ
      0

      سلام
      هر چند من نویسنده ی این مطلب نیستم ولی جواب میدم خدمتتون
      راستش از یه لحاظ حق با شماست و اشتباه خوب نباید تفسیر بشه
      اما این کلیت اشتباه خوبه ، اشتباه خوب من یعنی مثلا درس خوندن
      اشتباه خوب یه نفر درس نخوندنه
      این شخصیت شماست که اشتباه خوبتون رو تعیین میکنه
      زندگی شما
      اما در مورد آلبوم اشتباهخوب ، حقیقت اینه که یه سری بیت ها وقتی در مورد بهرام هست همین معنی هایی رو میده که ما نوشتیم و اینی که اینجا نوشته شده در واقع اشتباهخوب بهرام هست
      امیدوارم تونسته باشم منظورم رو برسونم

  • نام* پنجشنبه , 16 دی 1395 پاسخ
    0

    در مورد تف میشه اینم گفت:
    کره=کرِ=کسی که ناشنوا هست.
    اگه اینجوری در نظر بگیریم میشه ایهام تناسب با همه میشنون، همه میشنون…
    کورهِ=کورِ= کسی که نا بینا هست.
    که اگه اینو اینجوری در نظر بگیریم میشه ایهام تناسب با همه میبینن، همه میبینن

    • Admin جمعه , 17 دی 1395 پاسخ
      0

      بله به خوبی اشاره کردین
      تشکر از توجهتون

  • پوریا زارعی پنجشنبه , 21 بهمن 1395 پاسخ
    0

    فک می کنم اونجا که حصین میگه حرفام نقده نسیه نی
    یه اشاره هم داشته باشه به اینکه حرفاش مفت نیستن بلکه انتقاد (هم خانواده نقد) هست

    • Admin شنبه , 30 بهمن 1395 پاسخ
      0

      بله این هم برداشت خوبی هستش

  • Shayea سه شنبه , 5 اردیبهشت 1396 پاسخ
    0

    یه دایره دیگه دوره دایره بعدی
    دارایی هر دایره توی دایره قبلی
    دایره اول بعد اتفاق و جبری
    دایره اول راس رو میکنه تعقیب
    #صادق
    تفسیر این رو اگه میشه بگیر…

  • Block Company پنجشنبه , 7 اردیبهشت 1396 پاسخ
    1

    متاسفم برا جامعه رپ که اینه وضع مفسراش
    (((بربری: نان بربری،نیرویی در بازی کلش آو کلنز به نام بربر | از کوره در اومدن بربر: یکی نون تازه از کوره در اومده ،دوم اینکه بین کلش بازها به ساختن نیرو پختن میگن ، مثلا میگن 10 تا بربر گذاشتم بپزن حالا این بیت با توجه به اینها معانی مختلفی داره.)))
    تف تو 14 مهر 94 اومد اون زمان ملت ایران هیچ آشنایی با کلش نداشتن بعد هیچکس میاره تو آهنگش؟

  • Ez-EC چهارشنبه , 27 اردیبهشت 1396 پاسخ
    0

    سلام
    در مورد آهنگ تنهایی باید بگم حسین داره در مورد ارزش کلماتش صحبت می کنه (همونجوری که نقد از نسیه بهتره)
    یعنی این که اون کلماتی که توی ورسش میاره فقط برای جمع کردنه قافیه و خوندنه یه آهنگ نیست بلکه واقعا داره تئوریاشو بیان می کنه
    بزارید دوبیت قبلی رو ببینیم: همه گمن و یه جوری نقشن/ یا بکنن یا تو فاز پایین و پرچم

    همه ی مردم تو مسیر زندگیشون گم شدن و یه جورایی فقط دارن نقش بازی می کنن( اون چیزی که بیشتر تو جامعه رایجه رو تقلید می کنن) یا بکنن (یعنی اون بالا باشن و کلا خوش بگذرونن) یا تو فاز پایین و پرچمم یعنی خودشون به سمت اهداف نرن و فقط بشینن و مسیر زندگی موفق ترارو مرور کنن

    یه سری تو همین رنگا میمیرن و یه سری تو نخ جیب و نتیجه چند چند

    یه سری که قاطی همون خوش گذروندن و بی توجهی به اطراف میمیرن و یه سری هم تو دنبال کردنه مسیر زندگی اون معروفا(نتیجه چند چند) یا حساب کتاب کردن برا زندگیشون(تو نخ جیب)

    حالا تو این سردرگمی ها حرفای اون (حسین) فقط شعر نیست (حرفا نقده نسیه نیست) بلکه داره با دید باز زندگیارو می بینه و همونطوری که اول نظرم گفتم فقط برای قافیه و صرفا ساختن یه آهنگ نمی خونه بلکه برای زندگی خوب راهکار هم داره و میگه اگه آدمی واقعا دنبالش باشه من می تونم مسیرو نشونش بدم
    و اینم اون مسیریه که در موردش صحبت می کنه:
    تنها باش چون واست مفیده یعنی قاطی این نحوه زندگیه بی اساس مردم نشو
    مث من یکی که سایش سفیده هم ینی حسین مث بقیه مردم رنگی به خودش نمیگیره( اون جوری که دوست داره زندگی می کنه) و اونقدری سبک زندگیش براش شفاف هست که حتی نور خورشید هم ازش می گذره و سایه ای نداره
    یعنی مث من تکلیفت با خودت روشن باشه و اون جوری که می خوای زندگی کن

    امید وارم تونسته باشم اونی که تو سرمه رو خوب منتقل کنم مررسی ااه

    • Mohammad چهارشنبه , 27 اردیبهشت 1396 پاسخ
      0

      دیدگاه جالبی بود دوست عزیز

  • زیرو شنبه , 3 تیر 1396 پاسخ
    0

    در مورد بیت دنیای بهرام می خواستم نطرمو بیان کنم :

    ما در یک محیط زندگی میکنیم که تعریف ما از دنیا را شکل میدهد . این محیط نصبت به چگونگی درک فهمه ما همواره در حال دگرگونیست برای مثال تفاوت دید یک کودک 10 ساله با یک جوان 20 ساله. شاعر در اینجا اشاره داره به کند و کو فکری خودش که همواره در حال عوض شدنه ولی بحثی پیشرفت نیست اینجا بهرام مشکل اصلیست دنیانت به هر صورتی نگاه میکنه ه دنیا دنیاست و رام رو اصیر خودش کرده و راه فراری هم از دنیا پیدا نمیکنه چون همه ما انسان ها محکومیم به زندگی و این موضوعه مه زشت و کثیف میکنه دنیا های بهرام خودشو برده زندگی میبینه .

  • زیرو شنبه , 3 تیر 1396 پاسخ
    0

    shayea jan

    به نظر من تفسیرش این میتونه باشه: از شعر صادق
    فکر دنیای مارو میسازه اگر هیچ فکری نداشته باشه طبیعتا هیچ دنیای هم نداری.

    مفهوم گنگ بودن و میرسونه ، یعنی سراغاز تفکر در باره بودن که گنگ و نامفهومه ، ولی میان این هزار توی بدون جواب صادق ادعا میکنه راهی برای زیستن و رسیدن به مفهوم پیدا کرده همهان طور که تو بیت بعدی می گه ” نه تش خاک نیست نمیمیری اون که وایساد روی قله نیست دنبال تحقیر ” دایره ها هم راه های تفکر تو رو بیان میکنه که یکی پس از دیگری دیگری رو شکل میدن ولی دایره ی راس انسان بودنت یا به گفته ی خودش انسان معمولی یعنی مخاطبش که ما باشیم قادر به خروج از کالبد انسانیت نیستیم ولی صادق هست، این دقیقا منو یاد تفسیر انسان برتر نیچه میاندازه که خودشو برتر از همه میدونه و ما ها مریدان و پیروان راهش باید باشیم وگر نه ما هم جزو احمقانیم البته تفاوت اصلیش در بین نگاه نیهیلیسم و خدا باور صادقه.

    بهت پیشنهاد میکنم کتاب “زندگی جای دیگریست از میلان کوندرا”رو مطالعه کنی تا بیشتر با افکار صادق اشنا شی همین کتاب رو به صورت شعر در اهنگ “جادو از البوم بال” دراورده ،

    امید وارم کمک کرده باشه

  • محمدرضا سه شنبه , 21 فروردین 1397 پاسخ
    2

    سلام
    رفیق این تفسیرایی که میکنی خوبن ولی یکم شناخت هم باید روی خواننده داشته باشی یا رپر مورد علاقت باشه مثلا کسایی که هیچکس یا ملتفت گوش میدن موزیکاروبهتر میتونن تفسیر میکنن مثلا همین ترک تف هیچکس که میگه اینا تفاله های مجازن که با تف بهم چسبوندمشون خود کلمه تف به معنی اون ترکایی که با پیشرو خوندن حالا یه جورایی داره دیس میکنه دقیقا تعداد تف هایی که میگه هم مهمه….تازه منظور از کاردو پنیر حشیش یا بنگه نه کوکایین

  • hossein moltft یکشنبه , 17 تیر 1397 پاسخ
    0

    میگه تو راه رسیدن ب هدف بکنم پاهام قلم ….
    میگه اگه پاهامو قلم کنن …با این قلمی ک تو دستمه و دارم باهاش تکس مینویسم ……میشن سه تا قلم ( دوتا پا قلم شده +یه قلم)

  • amirhose!n پنجشنبه , 1 شهریور 1397 پاسخ
    0

    سلام. میشه لطفا اهنگ جادو صادق رو تفسیر کنید. ممنون

  • سعید پنجشنبه , 29 آذر 1397 پاسخ
    0

    خدایی نیروی بربر ها تو کلش او کلنز؟؟؟هیچکس میاد از کلش بنویسه تو شعرش؟؟؟
    شاید منظور واقعیشو ندونم ولی بنظرم بربر های اسیای مرکزی رو میگه که خیلیاشون مهاجرت میکنن کشورای دیگه واسه کارگری.
    میگه لقمتم بگیر،نه بربری نی
    منظورش میتونه این باشه خودت باید کارتو کنی و نباید انتظار داشته باشی کاراتو بقیه ادما واست انجام بدن

  • zero دوشنبه , 14 مرداد 1398 پاسخ
    0

    بربری نی که از کوره دربره:بربرها انسان های وحشی و عاشق کشتاری بودن.منظور از ازکوره در بره (به نظر من)اشاره به عصبانیت اونا که وجهه ی خاصشونه هست.البته چرا ازکلمه ی بربرها استفاده کرده نمیدونم.شاید به رپر خاصی اشاره میکنه.

  • YassY جمعه , 12 اردیبهشت 1399 پاسخ
    0

    فک کنم منظورش از بکنم پاهامو قلم یکی این باشه که انقدر بدوعه و راه بره برای رسیدن به هدفش که پاهاش قلم بشه (تلاش زیاد برای رسیدن به هدف ) یکی دیگه هم اینکه اشاره به رپ کردن و شعر نوشتن داره که میگه حتی پاهامم قلم میکنم تا بنویسم. سه تا قلم دقیقا نیمدونم ینی چی ولی فک کنم یکی از قلم ها میشه مغزش اون یکی هم میشه ارادش

    • حمید یکشنبه , 29 آبان 1401 پاسخ
      0

      منضور هیچکس اینه دوس دارم اینقدر به‌تلاشم ادامه بدم تا جان‌ در بدن دارم حتی پام قلم شه (از دست بدم پامو)
      و برعکس نضرات شما به راهم ادامه میدم
      تو آهنگ گفت پام قلم بشه میشه یک قلم. دومین قلم دستش که مینویسه سومی هم قلم خودکار است
      یا می‌توان گفت یک قلم ذهنش و یک قلم دست و قلم خودکارش
      و یا همان پایش که گفت قلم بشه و ذهنش و قلم خودکار که ایهامه زیبای به کار برد

Array ( )

عضویت در سایت