توضیحات
خواننده

محسن یگانه

آهنگساز

محسن یگانه

تنظیم کننده

محسن یگانه، علی ثابت، پازل بند، اشکان آبرون، احسان حبیبی

نوازندگان

David Hadad، علی ثابت، آرمین قیطاسی، بابک مالکی فر، بابک ریاحی پور، فیروز ویسانلو، احسان نی زن، فرشید ادهمی، محسن یگانه، مسعود همایونی، همایون نصیری، عماد رضا نکوئی، میلاد عالمی، مهیار رضوان، نیما رمضان، ایمان حجت، بهنام حکیم، علی جعفری پویان، هامون میرزایی، آرین کشیشی

ترانه سرا

محسن یگانه

تاریخ انتشار

20 اردیبهشت 1394

سبک

پاپ

امیتازات و نکات مثبت و منفی
ضبط با کیفیت صوت ساز هانفس گیری های به جای محسن یگانهمسترینگ عالی
عدم حفظ کیفیت سبک اصلی یگانهکاورهای بیش از اندازهعدم وجود ناظر ضبط
6.3نمره کلی
ملودی6
تنظیم6.8
شعر و ترانه سرایی6.2
امتیاز خوانندگان 1 رای
7.6

Mohsen Yeganeh-Negah

این مقاله توسط تیم نقد و بررسی سایت موزتسکت و به صورت کاملا اختصاصی تهیه شده است،در این مقاله آنچه که از نظر موسیقی شناسی باید بیان شود،به تحریر درآمده،پس اگر از شنوندگان متعصب خواننده ی مورد علاقه تان هستید و نمیتوانید عیب ها را بپذیرید،توصیه میکنیم که نه تنها این مقاله،بلکه هیچ مقاله ی نقد و بررسی را نخوانید،چون تعصب باعث بسته شدن چشمان شما بر روی حقایق میشود،به سلیقه ی همه احترام بگذارید و افکار خود را با احترام به عقاید دیگران بیان کنید.

نقد و بررسی محسن یگانه به نام نگاه:

همیشه انتشار آلبوم های محسن یگانه ، همراه با تبلیغات زیاد همراه است. می توان گفت محسن یگانه جزو سه خواننده ی پرطرفدار داخلی است ولی نمی توان به بخش فنی آلبوم های آن نمرات درخشان داد. در ابتدا تک تک ترک های این آلبوم را بررسی می کنیم و بعد از آن نظر کلی آلبوم را بیان می کنم.

ترک اول : دنبالش می رم
آهنگ و شعر و تنظیم : محسن یگانه

از سه آلبوم قبلی محسن یگانه این رسم شکل گرفت که ترک اول یک آهنگ ریتمیک هاوس – کلاب این جایگاه را تصاحب کند. صدای خالص وی خصلتی دارد که از کیفیت یک خواننده ی درجه یک می کاهد. این خصلت ، لرزش است که با Effect های اعمال شده بر صدای خودش این ایراد را تبدیل به یک سبک کرده است. بی قاعدی در ساخت بیت این ترک شاید سبک جذابی برای شنوده باشد چون غیر قابل پیش بینی می شود. نقاط پِرت و بی ربط در آهنگ سازی این آهنگ بسیار شنیده می شود. تلاش تنظیم کننده برای افزایش حجم  Vocalخواننده همزمان با اصوات متن ، کار خوبی است. در کلی می توان گفت:
ارزش دو بار شنیدن را دارد.
نمره : 8.6

ترک دوم : چقدر دیر
آهنگ و شعر : محسن یگانه
تنظیم : علی ثابت

بسیاری از افراد برجسته ی موسیقی ایران همانند رضا تاجبخش ، محسن یگانه را وامدار موسیقی ترکیه در ایران می دانند. این ترک به خوبی یاد آور موسیقی های غمگین ترکیه ای است. اگر بخواهیم بگوییم کاور یک آهنگ ترکیه ای است این احتمال بسیار زیاد است. با این تفاوت که درچند سال اخیر ، کاور ها بسیار حرفه ای صورت گرفته اند. در کاور این آلبوم می توان دید که این آهنگ دوباره اجرا شده است که این اتفاق در گذشته نمی افتاد. علاقه ی ایرانیان به موسیقی ترکیه غیر قابل انکار است ولی باید سلیقه سازی شود یعنی اگر بخواهیم موسیقی ایران در سطح جهان مطرح شود ، باید سبک انحصاری ایرانیان شکل گیرد و اگر بخواهیم با این روند جلو برویم ، باید موسیقی ایران را موسیقی ترکی دوم دانست. این آهنگ از لحاظ ملودی ، از User Interface خاصی برخوردار نیست. در اجرای مجدد این ترک ترکیه ای ، میتوان اجرای ساز هایی چون کوئنا توسط آرمین قیطاسی و درامز توسط David Haddad را عالی دانست. در کل می توان گفت:
برای یک بار شنیدن در ابتدا تم ترکیه ای تو ذوق شنونده ی حرفه ای می زند و برای یک بار شنیدن کافی است.
نمره : 6.5

ترک سوم : دیوار
آهنگ و شعر : محسن یگانه
تنظیم : پازل باند
گروه پازل یا همان پازل باند در سال 93 موسیقی ایران را قبضه کرد اما بزرگترین نقد وارد بر آنها این است که از آهنگ های خودشان نیز کپی می کنند. تنظیم این قطعه کپی از تنظیم قطعه ی شاید عاشقشم با اجرای میثم ابراهیمی می باشد. در تنظیم قطعات پازل باند ، اجرای ویولون با احسان نی زن است که یکی از بهترین نوازندگان است. در مورد آهنگ سازی این قطعه می توان گفت بسیار زننده است. تلخی شعر با تلفیق یافتن آن با آهنگ سازی محسن یگانه ، شنونده ای که افسرده نیست را به شدت آزار می دهد. شعر نیز مضمون جالبی ندارد. تکرار موضوع شعر به علاوه ی چیدمان و انتخاب نه چندان عالی کلمات این شعر را از سطح خوب پایین تر آورده است. در کل می توان گفت :
برای یکبار شنیدن خوب است. تنها به دلیل تنظیم پازل باند.
نمره : 6.5

ترک چهارم : نه
آهنگ و شعر و تنظیم :  محسن یگانه
شروع این قطعه با فریاد محو محسن یگانه ، کار جدیدی نیست ولی در ادامه اجرای گیتار اسپانیش وی ، کار جالبی بود. در بخش اول آهنگ ملودی غیر قابل درک است و نیاز به چند بار شنیدن است. در مرحله ی اول اوج انسجام در ملودی شنیده نمی شود. در اوج اصلی آهنگ همان لرزش همیشگی صدای محسن یگانه شنیده می شود. در وسط آهنگ با اجرای ملودی توسط صدای خود یگانه نیز کار جالبی نیست.
در کل می توان گفت :
برای یکبار شنیدن کنجکاوی را برمی انگیزد.
نمره : 6.0

ترک پنجم : درکم کن
آهنگ و شعر و تنظیم : محسن یگانه
ملودی گیرای این آهنگ از همان اول خود را در گوش شنونده می رقصاند. ساز های کوبه ای ایرانی با اجرای همایون نصیری در زیرصدای این آهنگ به جذابیت های آن می افزاید. ایراد اولیه ی وارد بر این آهنگ در تنظیم و انتخاب ساز هاست. در بخش اول قطع شدن اجرای خواننده برای شندین ملودی باید گوش های تیزی داشته باشید وگرنه چیزی نخواهید شنید. علاقه ی ذاتی ایرانیان به آهنگ های 6و8 باعث می شود که این ترک به یک مگاهیت تبدیل شود. در کل قطعه ی خلوتی است. می توان گفت:
برای دوبار به بالا شنیدن پیشنهاد می شود.
نمره : 8.6

ترک ششم : خاطره بازی
آهنگ و شعر : محسن یگانه
تنظیم : احسان حبیبی
پیشنهاد می کنیم از Intro ی این قطعه به عنوان زنگ موبایلتان استفاده کنید. شروع زیبای خاطره بازی را می توان عامل موفقیت آن دانست. ملودی منسجم و زیبای بومی این آهنگ امتیاز دوم آن است. الکتریک گیتار مسعود همایونی نیز این قطعه را در سطح یک قطعه ی استاندارد بین المللی نگه می دارد. تنظیم عالی احسان حبیبی را می توان برگ برنده ی خاطره بازی دانست. شعر زیبای محسن یگانه این آهنگ را گوش نواز می کند. محسن یگانه اوج های این قطعه را باصدای خود منطبق نکرده است و در پایان قطعه جیغ نه چندان دلچسبی را از وی می شنویم. در کل می توان بگوییم :
برای دوبار شنیدن خوب است.
نمره : 9.0

ترک هفتم : جاده
آهنگ و شعر و تنظیم : محسن یگانه
شروع جنجالی بیت ، شما را ناخواسته علاقه مند به شنیدن ادامه آن می کند. به خوبی یاد آور حباب است. خلوتی در تنظیم را می توان ایراد دانست. ملودی تکراری به نظر می رسد. در تنظیم های یگانه می توان ابداعات من درآوردی زیادی را شنید. در کل می توان گفت:
ترک خوبی است که می توان دوبار شنید.
نمره : 7.5

ترک هشتم : تو فکر میرم
آهنگ و شعر : محسن یگانه
تنظیم : اشکان آبرون
در ابتدا می توان به شباهت تنظیم های اشکان آبرون به آهنگ های خارجی پی برد که باعث زیبایی دو چندان قطعه می شود پی برد. یک قطعه ی لوکس را در پیش خواهید داشت. شعر زیبای آن … در اینجا خلوتی تنظیم یک مزیت است. در کلیه ی قطعات ، یگانه در بعضی بخش ها شعررا با آهنگ هماهنگ نمی یافته و با قرار دهی کلمات بی ربط این ناهماهنگی را حل می کند. به طور مثال در این قطعه شعر با کلامی روان که در میان آن کلمه ی ادبی ” می گذاشتی” این روانی را از بین می برد.
در کل می توان گفت برای شنیدن برای آرامش یافتن پیشنهاد مناسبی است.
نمره : 8.8

ترک نهم : نگاه
آهنگ و شعر و تنظیم : محسن یگانه
قطعه ی اصلی آلبوم 6و8 است. اجرای درخشان ساز های زهی را احسان نی زن بر عهده داشته است. شروع ملودی خوب به نظر می رسد. انسجام ملودی در ادامه از بین می رود. ولی در اوج این قطعه یادآور ملودی های خواننده های قدیمی است. تنظیم این قطعه نیز عقب گرد محسن یگانه به چند آلبوم قبلی خود است. در اواسط این قطعه شعر و ملودی از سطح پایین تر از بد از خود نشان می دهد. پایان نه چندان خوب … در کل می توان گفت :
برای یک بار شنیدن خوب است.
نمره : 7.0

ترک دهم : دلکم
آهنگ و شعر : محسن یگانه
تنظیم : علی ثابت
شروع قطعه با یک عقب گرد به ملودی ها و تنظیم های 15 سال قبل شروع می شود. از سوی دیگر شباهت زیاد به قطعه ی حافظه ی ضعیف خود یگانه… و نیم نگاه همیشگی یگانه و ثابت به قطعات ترکیه ای. در اوج شعر شباهت خود را مدیون یک هفته به عید یگانه است. در ادامه نیز یاد آور سرتو بالا بگیر چهار آلبوم قبلی وی است. ایراد تمامی خوانندگان داخلی ، توانایی کم در بیان کلمات است. در این قطعه در بار اول تشخیص تلفظ درست کلمه ی “ضرب المثل” کمی سخت است. این کلمه علاوه بر تلفظ اشبتاه ، ربط چندانی به متن ندارد. از این قطعه می توان در اجرای تواشیح نیز استفاده کرد. در کل می توان گفت :
برای یک بار شنیدن هم سخت است.
نمره : 7.9

ترک یازدهم : دلسرد
آهنگ و شعر : محسن یگانه
تنظیم : احسان حبیبی
تنظیم این قطعه از سطح بالایی برخوردار است. یگانه از اوج های خوبی برخوردار نیست چون به شدت شبیه به جیغ است. علت خوب بودن این ترک تنظیم خوب آن است. شلوغی نسبی آن احساس خوبی به شنونده می دهد. بوزوکی بهنام حکیمی ، زیبایی گوش نواز این قطعه را به ارمغان آورده است. تنها ایراد این قطعه جیغ های یگانه است. این ترک یاد آور تنهایی و تو که می دونی از آلبوم حباب است. در کل می توان گفت :
فنی خوب و جذاب برای شنیدن چند بار…
نمره : 8.2

ترک دوازدهم و سیزدهم : انتظار و پرنده
12 : آهنگ سازی و شعر : محسن یگانه
تنظیم : احسان حبیبی
13 : آهنگسازی و شعر : محسن یگانه
تنظیم اشکان آبرون
در دکلمه ، انتخاب تم صدای یگانه چندان عالی نیست چون صدای بمی ندارد و این خش مناسب او نیست.
شروع قطعه ی اصلی بسیار شیک است. شعر گوش نواز آن یک اثر هنری واقعی است. آهنگ سازی خوب نیز این قطعه را به یک هیت خوب تبدیل می کند. در کل می توان گفت :
برای شنیدن جذاب است.
نمره : 8.4

ایراد فنی استودیویی تمامی موسیقی های داخلی این است که در هنگام ضبط پستی به نام ناظر ضبط وجود ندارد. به همین دلیل بسیار شنیده می شود که خوانندگان در قطعه ی نهایی همچنان در تلفظ ایراد دارند.
در موسیقی های مطرح که جایزه های بزرگی چون گرمی ، شبکه mtv و … را تصاحب کرده اند ، استاندارد هایی چون عدم کلیشه در تکرار ملودی ، شلوغی و افزایش حجم واحد ساز ها همراه با Vocal ، مسترینگ های استاندارد و… را رعایت کرده اند که این سه مورد ذکر شده ، هیچ یک در آهنگ های داخلی مشاهده نمی شود.
یگانه پیشرفت چندانی نداشته ولی طرفداران بسیاری دارد و علت اصلی آن رعایت برنامه ریزی در ارائه ی آلبوم و زمان ارائه ی مناسب و تبلیغات گسترده می باشد.
میکس و مسترینگ کل آلبوم بر دوش آرش پاکزاد بوده است. مسترینگ های بی نقص او در حد کار های بین المللی است.
این نقد براساس استاندارد های روز مسابقات جهانی بود. امیدوارم استفاده کرده باشید.

342149-negah-man-03 - Copy

نویسنده:به قلم پارسا