نقد و بررسی آلبوم تا نفس هست از شهرام شکوهی [اختصاصی]

Ta Nafas Hast Preview

این مقاله توسط تیم نقد و بررسی سایت موزتکست و به صورت کاملا اختصاصی تهیه شده است،در این مقاله آنچه که از نظر موسیقی شناسی باید بیان شود،به تحریر درآمده،پس اگر از شنوندگان متعصب خواننده ی مورد علاقه تان هستید و نمیتوانید عیب ها را بپذیرید،توصیه میکنیم که نه تنها این مقاله،بلکه هیچ مقاله ی نقد و بررسی را نخوانید،چون تعصب باعث بسته شدن چشمان شما بر روی حقایق میشود،به سلیقه ی همه احترام بگذارید و افکار خود را با احترام به عقاید دیگران بیان کنید.

شما از این قسمت میتوانید نسبت به خرید،دانلود و مشاهده ی متن ترَک های این آلبوم اقدام کنید.

نقد و بررسی آلبوم تا نفس هست با صدای شهرام شکوهی:

در روزگار شباهت موسیقی ها و همگونی صداهای خوانندگان ، هنوز هم می توان نجوای متمایز برخی خوانندگان را شنید و لذت برد. یکی از شاخص ترین آلبوم هایی که انتظار انتشارش می رفت ، آلبوم استاد شهرام شکوهی بود ؛ با آن سبک سنتی فلامنکوی منحصر به فرد خود! در این مجال می خواهیم جزء به جزء این آلبوم را زیر ذره بین ببریم تا با نگاه دقیق عناصر آنرا بهتر بشناسیم.
وی که به صورت تصادفی خود را در وادی موسیقی یافته بود ، حضورش در مسابقه ی نکست پرشین استار ، سکوی پرتابی به سوی ستاره شدنش شد. مدارا را اولین حرکت حرفه ای خود می داند و با ارائه در مقابل بهترین های موسیقی قدیم ایران ، اثبات نمود موسیقی داخل یک سر و گردن بالا تر و والاتر از چیزی است که بی خبران می اندیشیدند. با ارائه ی اولین مجموعه آثار خود به نام آلبوم مدارا در سال 1390 ، نام خود را به عنوان تک خال موسیقی ایران ، در تاریخ ثبت نمود. شهرام دو سال مدارا کرد تا کولی عشق  خود را در 1392 ارائه کرد و خود را مجددا اثبات نمود. گذران فصل ها دو سال دیگر به طول انجامید تا امسال ، جدید ترین آثار خود را در یک جمله خلاصه کرد ؛ تا نفس هست…
ما نیز پشت میز نقد آماده نشسته ایم تا نفس های شهرام شکوهی را بشماریم.

ترک اول : دلتنگم

شعر : مهلا سلیمانی – آهنگساز : مجید اسد اصلاحی – تنظیم و مسترینگ : مجید اسد اصلاحی

اولین نوا ، نوای سینت سایزر چنگ هست که گوش را می نوازد. در ادامه ترکیب اصوات گیتار الکتریک و باس با ضرب کوبه ای و Clap در جایگاه مترونوم ، یک زینت ایده آل برای آماده سازی گوش شنونده می باشد. مهندسی در ساختار روند و تم آهنگ ، یکی از امتیازات تنظیم این ترک است. گام پایین صدای شهرام شکوهی ، نجوای گرمی همانند یک فنجان قهوه است که با نیم اوج کوتاه او ، توانایی آهنگ ساز و خواننده را به رخ می کشد. در بخش Chorus آهنگ ، همراه صدای شهرام ، یک همخوانی “هی هی” خش دار جذاب و شلوغ کننده وجود دارد که سبک فلامنکو را به یک نسل جدید هدایت می کند. مدولاسیون ، ترکیبی از اصوات ساز های زهی ویلون ، ویلون سل می باشد که به صورت گروهی تنظیم شده اند که در اجرا هنرنمای سر پنجه های پیام طونی و کریم قربانی است. یکی از قوت های رکوردینگ اصوات ساز ها ، ظرافت ضبط است که تمامی خش ها را با توانایی بالا به ثبت رسانده است. در اجرای ساز های کوبه ، سکوت های جذاب و گوش نواز بسیار فراوان است که توانایی بالای تنظیم کننده در شناخت موسیقی فلامنکو را نمایان می کند. Bridge به گونه ای در آهنگ گنجانده شده است که گویی مدلاسیون در یک فضای باز ، اجرای زنده شده است که این سنت موسیقی فلامنکوست. در 3/1 پایانی آهنگ نوای چوبک به وضوح شنیده می شود و زینت بخش تنظیم است. Ending نیز یک ترکیب از آکاردئون ، ضرب عربی و Reverb صدای شهرام است که در راستای تم طراحی شده ی تنظیم کننده می باشند. در پایان نیز مجددا سینت سایزر چنگ را شنوا هستیم.

نقاط قوت :
 آهنگسازی اصولی براساس سبک فلامنکو
تنظیم اصولی بر اساس یک تم طراحی شده
حجیم کردن اصوات ویلون و ویلون سل
میکس و مسترینگ فوق العاده
Bridge حرفه ای

نقاط ضعف :
استفاده از سینت سایزر در مقام چنگ

نمرات :
شعر : 10
آهنگسازی : 10
تنظیم : 9 (به دلیل استفاده از سینت سایزر و مبهم بودن استفاده یا عدم استفاده از درام حقیقی)
نمره ی نهایی : 9.66

ترک دوم : رسوا

شعر : شهرام شکوهی – آهنگساز : شهرام شکوهی – تنظیم و مسترینگ : حسین کاشانیان ، ایمان حجت

Intro بسیار شوکه کننده است و در اولین شنیدار ، یاد آور نسخه ی به روز شده ی No volvere یا همان آمور میو از جیپسی کینگ است. اجرای بی نظیر گیتار اسپنیش با پنجه های طلا گون حسین کاشانیان یک جریان آرامش بخش را در این آهنگ جاری می سازد. سپس یک سکوت گرد به جا ، شنونده را آماده ی نوای شهرام شکوهی می کند. آکورد گیری زیبای گیتار اسپنیش با صدای شهرام شکوهی ، یک همراهی مناسب برای وی است ؛ این در حالی است که شهرام ، با استادی تمام ، نفس گیری به جای خود را به حرف ” ح ” کلمه ی “حالِ …” در مصرع بعدی می چسباند. Bridge کمانچه با شاهنوازی آرسام بابایی ، یک حرکت هوشمندانه و حرفه ای از سوی تنظیم کننده است. یک ملودی اصیل ایرانی با صدای زیبای شهرام شکوهی و همنوازی کمانچه می تواند یک Chorus خاطره انگیز را در موسیقی ایرانی رقم بزند. در این Chorus حرفه ای ، شاهد پاسخگویی کمانچه با مصرع های شعر زیبای شهرام شکوهی هستیم که این اثبات گر این است که شهرام شکوهی به خواسته ی خود برای ایجاد تغییر و تحول در موسیقی سنتی ایرانی ، رسیده است. اوج ناگهانی وی ، بیانگر این است که شهرام شکوهی ، حنجره ای طلا گون تربیت کرده است و آمادگی هر حرکت ناگهانی را در خوانندگی خود دارد. همراهی و پاسخگویی به جای گیتار اسپنیش و کمانچه یک شاهکار در تنظیم رسواست. ملودی اقتباسی از نوای معروف ” گلی گم کرده ام ، می جویم او را …” ، یک کاور زیر پوستی به سبک ایرانی است. چه چه شهرام شکوهی ، همچنان یاد آور “مدارا”ست. این چه چه همراهی کمانچه را با خود داراست. Chorus نهایی در یک جو خلوت رخ می دهد. شهرام شکوهی با رسوای خود اثبات نموده است که در جایگاه یک شاعر ، توانا و همچنین در مقام یک آهنگساز ، یک استاد است. یک انتقاد کلی به شهرام شکوهی وارد است ؛ این که وی از زمان ظهورش در موسیقی ، سبک سنتی را برای خود برگزید به شکلی که در بیشتر فضای یک آهنگ ، به صورت گنگ به تلفظ کلمات می پردازد که بعد از گذشت سالیان از فعالیت او ، به یک سنت تبدیل شده است. 

نقاط قوت :
چینش به جای کمانچه همراه با تم تنظیم (حضور چنگ در آهنگ >> 3/1 ابتدایی : 0% – 3/2 : 80% – 3/1 نهایی : 45%)
آهنگسازی قدرتمند
شعر پر محتوا

نقاط ضعف :
تلفظ مبهم کلمات از زبان خواننده

نمرات :
شعر : 10
آهنگسازی : 10
تنظیم : 10
نمره ی نهایی : 10

ترک سوم : تا نفس هست

شعر : امین بامشاد – آهنگساز : شهرام شکوهی – تنظیم و مسترینگ : مجید اسد اصلاحی

صدای مه آلود گیتار از دور و همراهی نوای نا مفهوم ، یک Intro عالیست. در همین جو زیبا صدای گرم شهرام شکوهی در بهترین موقعیت وارد صحنه می شود. در Chorus ، همراهی پیانو به حرفه ای ترین شیوه در تنظیم گنجانده شده است. ویژگی قابل توجه شهرام شکوهی ، نفس گیری های به جای اوست. در مدولاسیون ، چیدمان سینت سایزر در کنار اجرای ساز های کوبه ای محلی و مدرن و همراهی نوا ، این ترک را به سمت یک موسیقی استاندارد در سبک New age و Ambient می کشاند. در این آلبوم شعر در بی نقص ترین حالت ممکن به سر می برد. Chorus دوم بی تغییر ظاهر می شود و نکته ای که در Chorus دوم خود نمایی می کند ، اوج های بی نظیر شهرام است. 3/1 پایانی در یک خلوتی پر معنا جاری می شود و مدولاسیون نهایی با همراهی نواهای شهرام می باشد که زیبایی دو چندان به این پکیج بی نظیر می بخشد. می توان گفت که انتخاب این ترک به عنوان تیتر آلبوم و ترک اصلی ، یک انتخاب حرفه ای می باشد.

نقاط قوت :
ضبط عالی اصوات
تنظیم استاندارد در سبک های New age و Ambient با ترکیب سبک سنتی ایرانی
شعر بی نقص

نقاط ضعف :
بهتر بود به جای سینت سایزر از ساز استفاده می شد

نمرات :
شعر : 10
آهنگسازی : 10
تنظیم : 9.5

نمره ی نهایی : 9.83

ترک چهارم ای دل نرو

شعر : علی بحرینی – آهنگساز : شهرام شکوهی – تنظیم و مسترینگ : حسین کاشانیان ، ایمان حجت

شروع با خش گیتار اسپنیش و تم کوبه ای اسپانیایی را می توان برگرفته از اصالت شهرام شکوهی دانست. با شروع Verse به یک ترکیب نو از موسیقی فلامنکو و ترکیه ای میرسیم ؛ البته این بیانگر خوب بودن این ترکیب نیست. البته این سبک ، از قدیم در موسیقی فارسی بوده و خوانندگانی چون حمیرا ، تخصصی در این سبک فعال بوده اند. شهرام در این ترک ، برای به رخ کشیدن نفس هایش و تکنیک خواندن خود ، تلفظ شعر را فدا کرده است. در سراسر این آلبوم ، کیفیت بالای ضبط اصوات خود نمایی می کنند. ملودی و سبک این ترک یک عقب گرد نه چندان خوب برای شهرام شکوهی به آلبوم های قبلی خود است که این عقب کرد به سبک های پیشین خود ، با اندکی افت کیفیت همراه است. با شنیدن ویلون سل های همراه این ترک ، شنونده به یاد تنظیم های محسن یگانه می افتد ؛ چون تنظیم ها و موسیقی های یگانه نیز به کلی برگرفته از موسیقی ترکیه است.

نقاط قوت : 
ضبط با کیفیت اصوات
خود نمایی شکوهی در اجرای تکنیک خوانندگی و نفس گیری به جا

نقاط ضعف :
ترکیب جدید تنظیم با تم ترکیه ای
تلفظ های مبهم کلمات

نمرات :
شعر : 9
آهنگسازی : 8.5
تنظیم : 9.5
نمره ی نهایی : 9

ترک پنجم این رسم کجاست

شعر : علی بحرینی – آهنگساز : میلاد ترابی – تنظیم و مسترینگ : میلاد ترابی

شروع گیتار اسپنیش همراه با افکت Expand storeo ، همراه با آکوردینگ سینت سایزر های FL Studio  ، یک شروع کنجکاو کننده را برای شنونده تداعی می کند. بعد از Intro ، با اولین حرکت مدولاسیون ، این موضوع به نظر می رسد که آهنگسازی و تنظیم ، یک کاور بومی سازی شده از آهنگ های ساندرا و گروه Akcent است. Verse نیز یک شروع مناسب را همراه دارد و همچنان شهرام ، با یک اوج استادانه ، یک شکست ذهنی برای مخاطب به وجود می آورد. پاساژ Bass boost های میلاد ترابی در تنظیم هایش به قدری تکرار شده است که دیگر ارزش فنی خود را از دست داده و آن را به یک پون منفی تبدیل نموده است. Chorus ، با یک ملودی روان و زیبا ، خود نمایی می کند ؛ همچنین یک آکورد جاری ، این تنظیم را دل نشین تر کرده است. در Verse دوم ، قدرت صدای شهرام با افت رو به رو است که می توان این افت را بر گردن تنظیم کننده بیاندازیم چون یک کم کاری واضح است و می شد صدای بی نظیر شهرام شکوهی را با افزایش حجم ، از این افت نجات داد.
Ending به شکلی مناسب و هماهنگ با تمامی بخش های تنظیم طراحی شده است و ذهن مخاطب را به صورت هوشمندانه به سمت یک پایان مناسب می کشاند.
در تمامی کار های که میلاد ترابی انجام داده است ، مشاهده شده است که وی تمامی بخش های یک ترک را بر عهده می گیرد و معمولا کسی در بخش فنی در کنار او نیست. علت آن شاید سواد خود آموز وی در موسیقی و تنظیم است. این موضوع در مورد بسیاری از تنظیم کننده ها و مستر های دیگر نیز صدق می کند.

نقاط قوت :
ضبط و به کار گیری مناسب گیتار اسپنیش در تنظیم

نقاط ضعف :
عدم حجم دهی مناسب به صدای خواننده
تکرار در تنظیم های میلاد ترابی

نمرات :
شعر : 9
آهنگسازی : 8
تنظیم : 7
نمره ی نهایی : 8

ترک ششم امان از تو

شعر : شهرام شکوهی – آهنگساز : شهرام شکوهی – تنظیم و مسترینگ : حیسن کاشانیان ، ایمان حجت

Intro با یک همنوازی زیبا توسط گروه ویلون شروع می شود تا تکنوازی ساز ابداعی کمالین نیز به این ترکیب دلنواز اضافه می شود. گیتار اسپنیش ، عنصر ثابت این آلبوم به مدولاسیون ، یک حال و هوای دلنشین می افزاید. در این مدولاسیون زیبا ، Clap یک تکنیک زیبا در همراهی گیتار می باشد که استادانه گنجانده شده است. می توانم به جرعت بگویم که سنتور ، این آهنگ را یک آهنگ شاهانه می سازد. شروع Verse با یک ملودی تلخ و شعر عاشقانه شروع می شود ولی این تم به صورت استادانه به یک تعادل نزدیک می شود که از تلخی آن کاسته می شود و به یک ملودی عاشقانه نزدیک می شود. در Chorus ، همراهی سنتور ، نجوای شهرام شکوهی را به حد اعلا می رساند. در واقع این ترک ، تک خال آهنگ های این آلبوم است. حضور ساز کمالین و سنتور ، در کنار یک دیگر ، زوجی موفق را شکل میدهند. در 3/2 میانی این آهنگ با تغییر ناگهانی ملودی و اوج گیری شهرام رو به رو هستیم که این تغییر ، با بدنه و ساختار قبلی آهنگ ، مطابقتی ندارد. شاید علت این اتفاق اوج بیش از اندازه ی صدای خواننده است که ملودی را تحت تاثیر قرار داده و آن را بی معنی ساخته است. آرامش بعد از طوفان بر قرار شد ؛ یک سکوت به جا و حذف درام از زیر صدا ، این آرامش را مجددا به آهنگ باز می گرداند که این اتفاق کاملا استادانه در تنظیم اتفاق افتاده است. Ending با یک Fade معمولی پیش می رود که چندان اتفاق خوش آیندی نیست. لازم به ذکر است که در این ترک جا داشت تا حضور سنتور پر رنگ تر شود.

نقاط قوت :
شعر زیبا
حضور ساز های کمالین و سنتور

نقاط ضعف :
نا همگونی ملودی در میان آهنگ
اوج بیش از اندازه ی شهرام شکوهی

نمرات:
شعر : 9.5
آهنگسازی : 9
تنظیم : 10
نمره ی نهایی : 9.5

ترک هفتم یادت رفته

شعر : مهلا سلیمانی – آهنگساز : عادل فلاح – تنظیم و مسترینگ : حسین کاشانیان ، ایمان حجت

شروع کاملا اسپانیایی و لطیف این ترک ، واقعا عالیست. یک برداشت عالی از آهنگ های جیپسی کینگ. آرامش گام های پایین شهرام شکوهی ، قابل ستایش است. Verse آهنگ کاملا به یاد ماندنی است و می توان این ترک را در استاندارد سنت های شهرام شکوهی دانست. شعر دلنشین و بی عیب مهلا سلیمانی ، دست در دستان زیبایی گذاشته و آن را رویایی ساخته است. انتظار می رفت که در  Verse دوم ، با اوج گیری شهرام شکوهی ، به زیر صدا ، یک Kick سبک در سبک اسپانیایی اضافه شود. تکرار همراه با Fade عبارت “اومد و رفت” شهرام شکوهی ، یک Ending عالی را به پایان می رساند. بیشتر از این نمی توان درباره ی شاهکار سخن گفت و فقط می توان از آن لذت برد.

نقاط قوت :
ملودی اصیل فلامنکوی آمیخته به پاپ ایرانی
شعر فوق العاده
تنظیم اصیل و صحیح

نقاط ضعف :
نمی توان نقطه ضعفی گفت و تنها می توان پیشنهاد داد که کاش Kick تکمیلی وجود داشت.

نمرات :
شعر : 10
آهنگسازی : 10
تنظیم : 10
نمره ی نهایی : 10

ترک هشتم تسلیم

شعر : علی بحرینی – آهنگساز : میلاد ترابی – تنظیم و مسترینگ : میلاد ترابی

یک شروع پر نشاط تر از کل جو آلبوم را می توان به فال نیک گرفت ! شهرام شکوهی در گذشته با خوانندگی در سبک های 6و8 ، چندان سابقه ی درخشان فنی نداشته و انتظار می رود با فهمیدن ایرادات فنی گذشته ، شاهد یک خوانندگی اصولی در این ترک باشیم. انتظار ما این است که خوانندگانی که صدای کشیده و قدرتمند دارند ، واج های سریع در شعر هایشان نباشد ، چون با تلفظ سریع کلمات ، از زیبایی تلفظ کاسته شده و شبیه به فالش خوانی می شود.
در مقطع Verse ، خوشبختانه این ایراد شناخته شده و رفع شده است. تلفظ در عین آرامش و کشیدگی حروف ، بیانگر این پیشرفت است. Chorus نیز از این ایراد مبراست. تنظیم این آهنگ به شدت خلوت است و از مسترینگ خوبی بهره مند است. Verse دوم ، در واقع فضا پر کن است و هیچ گونه جذابیت شنیداری ندارد و حتی تلفظ مبهم آن را می توان یکی از ایرادات آن دانست. تکرار ها در تنظیم بسیار خسته کننده است. Ending را میتوان بهترین بخش تنظیم دانست. در کل می توان گفت این ترک جزو ضعیف ترین کار های این آلبوم است.

نقاط قوت :
مسترینگ قوی

نقاط ضعف :
آهنگسازی ضعیف
شعر کاملا معمولی

نمرات :
شعر : 7
آهنگسازی : 5
تنظیم : 8
نمره ی نهایی :  6.66

ترک نهم برکه و ماه

شعر : سید محمد کاظمی – آهنگساز : شهرام شکوهی – تنظیم و مسترینگ : حسین کاشانیان ، ایمان حجت

شروع با تم اسپانیایی و همراهی نوای شهرام شکوهی و Reverse کمانچه در بک گراند ، شروع داستان این آهنگ است. بلافاصله با شروع کلام شهرام شکوهی ، شعر ، بیانگر یک داستان روان و زیباست. هم چنین یک آهنگسازی تم دار و استاندارد و تنظیم اصولی ، آن را تا این جا دلنشین نگه داشته است. Chorus نیز کاملا در سطح آهنگ های اصیل فلامنکو می باشد. پل با نوازش نوای کمانچه ، زیبایی این آهنگ را به قله ی زیبایی می رساند. در Verse دوم ، پاسخگویی گیتار اسپنیش به شهرام شکوهی ، یک حرکت ساده ولی دلنشین است که این همراهی تا Chorus ادامه می یابد. Ending نیز با اجرای یک تک نت کمانچه ، به پایان می رسد. در واقع سبک شهرام شکوهی ، فلامنکو ی بومی سازی شده به وسیله ی تکنیک خوانندگی ایرانی همراه با ساز هایی چون ویلون ، کمانچه ، کمالین و سنتور است.

نقاط قوت :
ملودی زیبا و روان
شعر ساده و زیبا
حضور به جای کمانچه در تنظیم

نقاط ضعف :

نمرات :
شعر : 10
آهنگسازی : 10
تنظیم : 10
نمره ی نهایی : 10

ترک دهم عاشق بمون

ترانه سرا : علی بحرینی – آهنگساز : مجید اسد اصلاحی – تنظیم و مسترینگ : مجید اسد اصلاحی

Intro بسیار کوتاه Snare و شروع جنجالی شهرام شکوهی ، نوید یک آهنگ جذاب را میدهند. Verse بیانگر توانایی شهرام شکوهی در خوانندگی در سبک Pop و Dance می باشد. تنظیم عالی مجید اسد اصلاحی ، در چیدمان عناصر Clap و Hit در زیر صدای تنظیم و استفاده از گیتار الکتریک ، یک حرکت استادانه می دانیم و به آن یک پون مثبت اختصاص میدهیم. مدولاسیون با نوازش ساکسیوفن اجرایی تحت سینت سایزر همراه است که برای شنونده ی عادی ، همانند اجرای یک ساکسیفون واقعی است و این شاید تنها از دست و هنر مجید اسد اصلاحی بر می آمد. در Verse دوم با این که با تکرار متن شعر رو به رو هستیم ولی این تکرار در کنار عناصر زیبای تنظیم و مسترینگ عالی آن ، هیچ ایرادی ندارد. Chorus میانی با یک افت در تنظیم رو به روست که در ادامه به یک اوج زیبا در سبک خود همراه می شود. مدولاسیون الکترونیکی Trance ، می تواند یک تنوع عالی چه در این ترک و چه در کل آلبوم به وجود آورد. Ending نیز به سوی خلوتی پیش می رود که در انتها با یک  ویبره از ساکسیفون ، این آهنگ نیز به پایان می رسد.

نقاط قوت :
خوانندگی منطبق بر سبک
تنظیم عالی
مسترینگ عالی

نقاط ضعف :
شعر معمولی ضعف نیست ، تنها می توان گفت از سطح آلبوم پایین تر است.

نمرات :
شعر : 9
آهنگسازی : 9
تنظیم : 10
نمره ی نهایی : 9.33

ترک یازدهم سراپا عشق

شعر : شهرام شکوهی – آهنگساز : شهرام شکوهی – تنظیم و مسترینگ : حسین کاشانیان ، ایمان حجت

Intro با گیتار اسپنیش و سپس اضافه شدن تم کوبه ای ، سنت ثابت موسیقی فلامنکو می باشد. رعایت میانه خوانی را می توانیم برای شهرام شکوهی در این آلبوم پیشرفت بدانیم. شعر تصویر ساز شهرام شکوهی نیز با ملودی اصیل اسپانیایی ، به جذابیت ها این ترک می افزاید. البته از تم تکراری و عدم وجود تنوع در تنظیم و ملودی این ترک نیز یکی از ایرادات می باشد که برای مخاطبی که به این سبک شناختی ندارد ، خسته کننده می باشد. در 3/1 پایانی حضور پر رنگ تر پیانو در آکورد ها یکی از جذابیت ها می باشد که Ending نیز در سادگی تمام ، خاتمه بخش این موسیقی است. نمی توان این آهنگ را جزو ترک های منحصر به فرد این آلبوم دانست اما از بابت فنی نیز کم و کسری نداشت.

نقاط قوت :
نقطه ی منحصر به فرد مورد توجهی وجود ندارد

نقاط ضعف :
نقطه ی ضعف مورد توجهی نیز به گوش نمی رسد

نمرات :
شعر : 9
آهنگسازی : 8
تنظیم : 9
نمره ی نهایی : 8

ترک دوازدهم تا نفس هست 2

شعر : امین بامشاد – آهنگساز : شهرام شکوهی – تنظیم و مسترینگ : مجید اسد اصلاحی

شروع خش دار گیتار اسپانیایی همراه با نوا و سپس شروع تم Dance را می توانیم به عنوان یک Intro ی فوق العاده در نظر بگیریم. یکی از تکنیک هایی که در موسیقی الکترونیکی بومی که تنظیم کنندگان داخلی ابداع کرده اند ، ترکیب ضرب های پرکاشن یا تمبک با درام های کامپیوتریست که مجید اسد اصلاحی ، این تکنیک را به زیبایی اجرا کرده است. مدولاسیون فوق العاده ی این ترک ، از بهترین اجراهای موسیقی Trance هست. در Verse دوم ، آکورد با نت ملودی خواننده هماهنگی ندارد و این یک ایراد بزرگ محسوب می شود. در نسخه ی دوم تا نفس هست ، اوج های کنترل نشده ی شهرام شکوهی ، خسته کننده هستند و این موضوع برای مخاطب معمولی بیشتر آزار دهنده است. Ending کاملا استاندارد طراحی شده است و می توانیم به این تنظیم نمره ی بالایی بدهیم.

نقاط قوت :
تنظیم ترکیبی زیبا

نقاط ضعف :
اوج های کنترل نشده ی خواننده

نمرات :
شعر : 10
آهنگسازی : 10
تنظیم : 10
نمره ی نهایی : 10

نمره ی نهایی آلبوم : 9.165

نقد کلی :
تفاوت میان سلیقه ی مخاطب عادی  و حرفه ای زیاد است و ممکن است بسیاری از ویژگی هایی که برای یک موسیقیدان خوب است ، برای مخاطب معمولی خسته کننده باشد و در مقابل ویژگی هایی که یک موسیقیدان بد میداند ، برای یک مخاطب عادی جلب توجه کند. شهرام شکوهی یک ایده آل است که طی این سه آلبوم رشد خوبی نسبت به خود داشته است و انتظار می رود از این آلبوم به بعد از تجربیات خود برای رفع برخی مشکلات خوانندگی و فنی موسیقی استفاده کند و در آلبوم بعدی با یک تحول منطبق بر سبک خودش رو به رو شویم. این که تیم فنی موسیقی ، برای استاندارد سازی موسیقی خود از موسیقی های مطرح فلامنکو استفاده کرده اند ، یک راه درست است اما کیفیت خوب ملاک نیست ، بلکه برتری ملاک موفقیت است. منظور این است که شهرام شکوهی چه در خوانندگی و چه در موسیقی در داخل بسیار بسیار موفق است اما با موسیقی های برتر این سبک تفاوتی ندارد و نمی توان قضاوت کرد که او آیا بهتر عمل کرده است یا خیر.
در چند آلبوم اخیر منتشر شده از خوانندگان داخلی با پیشرفت چشم گیر در زمینه ی مسترینگ رو به رو هستیم ؛ با این که این پیشرفت دیر رخ داده است اما همین الان هم دیر نیست. برای درک بهتر این موضوع ، آلبوم تا نفس هست را با آلبوم دو سال قبل شهرام شکوهی مقایسه می کنیم تا بهبود در صدا برداری ، تنظیم شفافیت و بالانس کردن اصوات زیر و بم را به شفافیت متوجه شویم. اما در مقابل با تکرار در ملودی ها و تنظیم ها رو به رو هستیم و علت آن ، کسب و کار موسیقی است که هنر آن را زیر سوال می برد. به هر حال امید داریم که با پیشرفت های مقطعی بتوانیم به پیشرفت های دائمی نزدیک تر شویم. از این که در این نقد همراه ما بودید بسیار بسیار ممنون هستم.

منتقد : پارسا

دیدگاه شما

پاسخی بنویسید برای :
Array ( )

عضویت در سایت